Google stopt met continuous scrolling, wat betekent dit voor je SEO- en SEA-strategie?

Google zorgt opnieuw voor opschudding. Dit keer door een einde te maken aan een van zijn recentere functies: continuous scrolling op de zoekresultatenpagina. Oorspronkelijk werd deze functie geïntroduceerd om de gebruikerservaring te verbeteren, gebruikers konden op deze manier door meerdere pagina’s met zoekresultaten bladeren zonder dat ze op ‘volgende’ hoefden te klikken.   

Het doel was om een ononderbroken informatiestroom te creëren, vergelijkbaar met de oneindige scroll die we gewend zijn op social media. Maar vanaf midden 2024 heeft Google besloten om deze functie stop te zetten. Deze beslissing zal ongetwijfeld impact hebben op je online marketing strategie. Maar wat betekent dit nu echt voor bedrijven en digitale marketeers? We leggen het je uit. 

Een korte geschiedenis van continuous scrolling

Google introduceerde continuous scrolling voor mobiel in oktober 2021 en breidde het in december 2022 uit naar desktops. Het idee was simpel: in plaats van gebruikers te dwingen om door pagina’s met zoekresultaten te klikken, zou Google meer resultaten laden terwijl gebruikers naar beneden scrollen. Op zowel mobiel als desktop nam dit de vorm aan van ‘oneindig’ scrollen, waarbij tot 60 resultaten werden geladen voordat een knop ‘see more’ verscheen. 

De functie was bedoeld om de gebruikerservaring te verbeteren en gebruikers aan te moedigen verder te kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten. Historisch gezien waagden maar weinig gebruikers zich voorbij de eerste pagina, wat leidde tot een onevenredige hoeveelheid klikken op de hoogste resultaten. Continuous scrolling was bedoeld om dit te veranderen, zodat gebruikers gemakkelijker relevante inhoud konden vinden die dieper in de zoekresultaten stond. 

Scherm met Google website erop

Waarom stopt Google met continuous scrolling? 

Ondanks de potentiële voordelen heeft Google besloten om terug te keren naar de oude methode van paginering. Waarom? Continuous scrolling veroorzaakte prestatieproblemen, zoals langere laadtijden. Bovendien bleek dat gebruikers zich voornamelijk op de eerste paar zoekresultaten concentreerden en er was een groeiende behoefte aan een betere en meer zichtbare plaatsing van advertenties. Door terug te keren naar paginering kan Google advertenties op een meer gestructureerde en zichtbare manier weergeven, wat de effectiviteit en klikfrequentie van de advertenties verhoogt. 

Aanpassen van je SEO-strategie na het stopzetten van continuous scrolling  

Met het stopzetten van continuous scrolling moeten SEO-strategieën (Search Engine Optimization) zich opnieuw richten op een meer traditionele aanpak. Hier zijn enkele belangrijke aandachtspunten:  

  1. Prioriteit aan topposities
    De top drie posities in Google zoekresultaten zijn belangrijker dan ooit. Nu de paginering terugkeert, is de kans kleiner dat gebruikers naar beneden scrollen om te vinden wat ze nodig hebben. Zorg ervoor dat je inhoud geoptimaliseerd is om zo hoog mogelijk te scoren voor je belangrijkste zoekwoorden.
  2. Optimaliseer meta titles en beschrijvingen
    Nu minder gebruikers voorbij de eerste pagina scrollen, is het nog belangrijker om je meta titles en beschrijvingen extra aantrekkelijk te maken. Deze elementen kunnen doorslaggevend zijn voor een gebruiker om op jouw link te klikken in plaats van die van een concurrent.
  3. Verbeter gebruikersbetrokkenheidssignalen
    De algoritmes van Google houden sterk rekening met gebruikersbetrokkenheidssignalen zoals de klikfrequentie (CTR) en het bouncepercentage. Door deze statistieken te verbeteren, vergroot je de kans om hoger te scoren in de zoekresultaten.
  4. Focus op long-tail zoekwoorden
    Terwijl toptrefwoorden altijd competitief zullen blijven, kunnen long-tail zoekwoorden nog steeds kansen bieden om nichepublieken aan te trekken, vooral nu de eerste pagina competitiever is.

Aanpassen van je SEA-strategie 

Met de terugkeer naar paginering is het niet alleen je SEO-strategie die aanpassing vereist, maar ook je SEA-strategie (Search Engine Advertising). De nieuwe manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, betekent dat advertenties nu mogelijk nog prominenter worden getoond op de eerste pagina van zoekresultaten. Let in je SEA- strategie daarom extra op de volgende punten: 

  1. Optimaliseer je biedstrategieën
    Met paginering terug in beeld is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je advertenties bovenaan de eerste pagina verschijnen. Overweeg je biedstrategieën te herzien om de concurrentie voor deze topposities aan te gaan. 
  2. Focus op advertentieteksten
    Zorg ervoor dat je advertentieteksten aantrekkelijk en relevant zijn om de aandacht van gebruikers te trekken, vooral nu de zichtbaarheid op de eerste pagina nóg belangrijker is.
  3. Herzie je budgetten
    De concurrentie voor topposities zal waarschijnlijk toenemen, wat kan leiden tot hogere kosten per klik (CPC). Overweeg om je budgetten aan te passen om ervoor te zorgen dat je campagnes effectief blijven.
  4. Experimenteer met advertentie-extensies
    Pagina-gebaseerde zoekresultaten bieden de mogelijkheid om verschillende advertentie-extensies te testen. Dit kan helpen om je advertentie-opmaak te optimaliseren en de klikfrequentie te verhogen.

Blijf vooroplopen met sterke SEO- en SEA-strategieën

Het stopzetten van continuous scrolling van Google is een herinnering aan de voortdurend veranderende aard van SEO en SEA. Hoewel het belangrijk is om je aan te passen aan deze veranderingen, blijven de kernprincipes hetzelfde: het creëren van hoogwaardige, relevante en ‘helpful’ content en ervoor zorgen dat deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines.  

Nu we terugkeren naar een meer traditioneel pagineringssysteem, wordt het nog belangrijker om te focussen op het behalen van die topposities en het optimaliseren van gebruikersbetrokkenheidssignalen. Blijf vooruitlopen door je SEO- en SEA-strategie te herzien en aan te scherpen in het licht van deze verandering.  

Heb je hulp nodig bij het herzien van jouw SEO- of SEA-strategie? Neem contact met ons op, dan halen we samen het maximale uit jouw bedrijf!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.