Geavanceerde A/B-testen in Magento 2

Een A/B-test is een sterk middel om de conversie van je website of -shop te verbeteren. Vraag jij je af welke call-to-action het best presteert, met welk check-out proces de meeste verkopen worden gerealiseerd, of wil je weten of je nieuwe design beter presteert dan je huidige? Met een A/B-test onderwerp je jouw beoogde verbeteringen aan een kritische test. Geavanceerde A/B-testen in Magento 2? Comaxx biedt oplossing.

Next level A/B-testen

In systemen als VWO en Google Optimize voer je eenvoudig simpele A/B-testen uit. Het testen van een kleur- of tekstaanpassing is met deze programma’s een fluitje van een cent. Geavanceerdere A/B-testen, zoals het testen van productprijzen of check-out modules, is in deze systemen echter lastig of zelfs volledig onmogelijk.

Voor A/B-testen in Magento 2 shops biedt de Advanced A/B Tests Extension oplossing. Deze volledig geïntegreerde module biedt de mogelijkheid A/B-testen uit te voeren door winkelaanzichten in Magento volledig van elkaar te splitten. Een nieuw design? Zet een test op waarmee je de helft van je bezoekers de nieuwe variant toont en de andere helft de oude variant laat zien. Op deze manier onderzoek je of het nieuwe design de juiste resultaten behaalt. Of test bijvoorbeeld wat het wel of niet rekenen van verzendkosten doet met je conversies!

Volledig geïntegreerde extensie

Groot voordeel van deze volledig geïntegreerde A/B-testmodule is dat het geen nadelige gevolgen heeft op de laadtijd van je pagina’s. Content wordt niet aangepast door externe systemen (zoals bij VWO en Google Optimize) waardoor flikkeringen of vertragingen worden voorkomen.

In de extensie kun je daarnaast gemakkelijk aangeven in welk deel van de website je een aanpassing wilt doen om te testen. Op deze manier blijft de rest van het gesplitte winkelaanzicht hetzelfde en voorkom je dubbel onderhoud. Wil je liever niet een vast percentage van je bezoekers naar de B-variant sturen? Het is tevens mogelijk om de B-variant enkel aan je pilot-klanten aan te bieden. Zo kun je de B-variant bijvoorbeeld enkel tonen aan je A-klanten. 

Door de extensie te koppelen met Google Analytics meet je welke variant het best presteert. Data van de A en B variant zijn in de verschillende Analytics rapporten daarnaast goed van elkaar te onderscheiden. Hierdoor kun je niet alleen zien welke versie het best presteert, maar bijvoorbeeld ook of dit per apparaat, kanaal of gebruikersgroep verschilt.

Hypotheses staven

A/B-testen in Magento zijn een krachtig middel om hypotheses te staven. Hoewel data in Google Analytics je veel vertelt over het gedrag van bezoekers op je platform, vertelt het je niet waarom mensen bepaalde keuzes maken. Door continu te testen ontdek je welke elementen invloed hebben op het succes van je pagina(‘s) en verhoog je stap voor stap het resultaat.

Belangrijke kanttekening: het is essentieel dat je jouw tests goed opzet en evalueert. Stel een duidelijke hypothese op en omschrijf wat je gaat testen, waar de test wordt geïmplementeerd, op welke apparaten de test wordt getoond, wie er aan de test wordt onderworpen en aan de hand van welke KPI je het succes van de varianten gaat bepalen. Evalueer na afloop van de test de resultaten en bepaal of je de B-variant wilt implementeren of niet. Natuurlijk helpen onze online specialisten je graag met het opzetten van een testplan en het implementeren van de test.

Weet jij al wat je gaat testen? Wij helpen je graag. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: