Het belang van video in social mediamarketing

  • Melanie Vermeulen

Je boodschap overbrengen met (bewegend) beeld en geluid zorgt meestal voor een betere en persoonlijkere merkbeleving. Dit komt doordat een video naast informatie ook emotie over kan brengen en omdat men tegenwoordig liever een video bekijkt dan een lap tekst leest, vooral op social media. Ook zal de inhoud van een video beter onthouden worden omdat het verwerken van woorden meer inspanning vergt dan beelden. Daarnaast zorgen video’s vaak voor meer engagement op social media. In deze blog leggen we je uit wat de voor- en nadelen zijn van video’s in social mediamarketing en hoe je het kan inzetten in alle lagen van de customer journey.

Video in de customer journey 

Met video kun je alle kanten op en al je creativiteit in kwijt. Daarnaast kun je video gebruiken in de volledige customer journey, oftewel alle lagen van de marketingfunnel. Om te beginnen, kun jij je potentiële klanten kennis laten maken met jouw product, dienst of bedrijf door brand awareness te creëren met een video. Speel in op je doelgroep en laat kort zien wie je bent. Wanneer je klant weet wie je bent, kun jij meer gaan laten zien wat jouw product, dienst of bedrijf kan doen voor de klant of welke problemen hierdoor opgelost kunnen worden. Geef bijvoorbeeld een tutorial of laat zien wat jouw USP’s (Unique Selling Points) zijn. 

Nadat een je potentiële klant weet wat jij te bieden hebt, is het tijd om ze over te halen tot een aankoop. Je kunt vertrouwen winnen door bijvoorbeeld klanten aan het woord te laten in een review/testimonial video. Zorg er hier natuurlijk wel voor dat de authenticiteit wordt gewaarborgd.  

Zodra iemand klant is geworden, is het ook belangrijk om deze relatie te onderhouden. Dit kun je doen door video’s te posten waarin uitgelegd wordt wat je allemaal nog meer kunt doen met het product of de dienst. Of maak een persoonlijke video waarin je de klant feliciteert met een verjaardag of een ander hoogtepunt of andere prestatie. Maak van je klant niet gewoon een klant, maar een ambassadeur van je merk

Video voor social media

De voor- en nadelen van het gebruik van video 

Naast de vele voordelen zitten er uiteraard ook een aantal nadelen aan het gebruik van video in online marketing. Wij hebben er een aantal voor jou op een rijtje gezet. 

Voordelen 

  • Beelden zeggen meer dan woorden. 
  • Met video roep je emoties op. 
  • Je kunt makkelijker producten of diensten uitleggen door het te laten zien. 
  • Je kunt je organisatie een ‘gezicht’ geven en de sfeer overbrengen. 
  • Er wordt graag gekeken naar video’s. Volgens Hubspot kijkt maar liefst 72% van je (potentiële) klanten deze video’s. 

Nadelen 

  • Een video maken kost tijd en (soms) geld. 
  • Video’s zijn populairder onder een jongere doelgroep dan een oudere. 
  • Zoekmachines hebben moeite met het begrijpen van video’s. 

Wanneer je een bureau inschakelt om video’s te laten maken kan het een prijzige opgave zijn, maar als je ze zelf maakt kan de kwaliteit weer minder zijn. Dit zijn wel aspecten om over na te denken. Daarnaast hebben zoekmachines moeite met het begrijpen van de inhoud van video’s. Daarom is het verstandig om metadata toe te voegen aan de video en ook nog altijd teksten (blogs/artikelen) te plaatsen op je website. Op social media kan een video dan wel weer makkelijker gedeeld worden door je doelgroep en kun je zien hoeveel engagement je hebt.

Video’s op social media 

Video’s en social media zijn beide zeer populair. Grote kans dat jouw doelgroep zich ook op een van de social mediakanalen bevindt. Zijn je klanten andere bedrijven of professionals? Dan is LinkedIn een goed kanaal. Geef een tutorial over je product of dienst of breng de sfeer over van een zakelijk event. 

Als je juist een jonge doelgroep hebt, is TikTok een goed kanaal om in te zetten. Hier kun je deze doelgroep uitdagen tot een challenge om engagement te creëren of je kunt je naamsbekendheid vergroten door te adverteren op dit platform.

Meestal zul je gebruikmaken van Facebook of Instagram, aangezien deze het meest worden gebruikt. Via je Facebook businessaccount (Meta Business Suite) kun je gemakkelijk video’s plaatsen op Facebook en Instagram. Deze video’s kun je in je feed plaatsen, maar je kunt ook de functie stories gebruiken. Het leuke hiervan is dat je ook interactie met je klanten kunt teweegbrengen.

Welk kanaal je ook gebruikt, kijk naar wat past bij je bedrijf en ook naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Let daarnaast op de (gevraagde) afmetingen van de video voor de kanalen en soorten video’s (zoals stories). In de volgende alinea geven wij je nog een aantal tips voor online marketingvideo’s. 

Handige tips en tricks voor je video’s 

Voordat je een video gaat maken, is het belangrijk om te bedenken wat het doel is van de video, wat je wilt vertellen en wie je doelgroep is. Vanuit daar kun je verder met het schrijven van een script en het maken van een storyboard. Door middel van storytelling zou je een sterk merkverhaal kunnen neerzetten.

Potentiële klanten scrollen door hun feeds op social media en daarom is het belangrijk om meteen de aandacht te pakken in de eerste drie seconden. Let wel op met muziek: dit kan een leuke toevoeging zijn aan een video, maar het kan ook zijn dat mensen het geluid op hun apparaat uit hebben staan. Video’s met gesproken tekst zullen dan sneller overgeslagen worden, maar dit kun je oplossen door er ondertiteling aan toe te voegen. Op deze manier bereik je meer mensen.

Zorg dat er in de video een call to action naar voren komt. Wat wil jij dat de kijker gaat doen? Inschrijven op een nieuwsbrief? Reageren onder een video? Of je website bezoeken? Zet je call to action neer op het einde van de video. Iemand die de video volledig heeft bekeken, heeft al een zekere mate van interesse getoond. Eindig je video’s dus krachtig in de vorm van een aanmoediging.

Ga je zelf aan de slag met video’s of laat je ze maken? Zorg er dus wel voor dat je een duidelijk doel voor ogen hebt met de video.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: