“Je kunt nooit in de toekomst kijken natuurlijk, maar ik vind het wel leuk om vooruit te kijken. Jaren terug zei ik dat SEO pas dood is als zoekmachines als Google niet meer bestaan, en daar sta ik nog steeds achter. Ondanks de komst van AI, of misschien wel juist daardoor.”
Robert van Glabbeek is al lang actief met SEO, met 13 jaar ervaring bij grote uitgevers als Sanoma en DPG is hij inmiddels expert op dit gebied. Hij gelooft niet in de dood van SEO zolang Google leeft: “Ze verdienen bijna al hun geld met advertenties, en zullen altijd zoekers blijven doorsturen naar websites. Ook al neemt het aantal verwijzingen af.”
Hoe ziet de toekomst van SEO er volgens jou uit?
“De manier waarop mensen willen zoeken gaat natuurlijk wel veranderen, het zal dus vooral gaan om de invulling van zoekmachineoptimalisatie. Bijvoorbeeld het groeiende belang van expertise en ervaring, dat zie je al jaren aankomen. Dat begon al met de Panda-update waarin de focus op kwaliteit en ‘deduplicatie’ kwam te liggen, het was een teken aan de wand. De gebruiker staat steeds meer centraal, dat zal ook niet minder worden.”
“Het valt me op dat veel mensen bang zijn voor AI: gaat mijn vakgebied nog wel blijven bestaan? Ik heb daar bij de introductie van ChatGPT een voorspelling over gedaan: door deze introductie zal de macht van Google juist iets meer richting de uitgevers verschuiven. AI kan alleen bestaan met toegang tot onze content, als ze geen (kwalitatieve) content hebben is hun product zinloos. Je ziet dat dat besef steeds meer komt: de platforms hebben ons net zo hard nodig als wij hen.”
Zal AI het traditionele zoekproces overnemen volgens jou?
“Zoekmachines zullen altijd rekening moeten houden met de belangen van marketeers, daarom zal AI het klassieke zoeken nooit volledig over gaan nemen. Ze zullen mensen door blijven sturen naar je website. Maar natuurlijk gaan mensen anders zoeken: veel meer ‘long tail’, net als bij voice search.”
“Vooral expertise en autoriteit worden binnen SEO steeds belangrijker, bijvoorbeeld voor factchecking. Maar ook bij bedrijfswebsites moeten er echte experts achter de verhalen zitten, zodat je als lezer de content van een expert kunt herkennen. Je kunt die expertise en autoriteit op persoonsniveau krijgen -bijvoorbeeld met een link naar de biografie- en op bedrijfsniveau: Heeft het bedrijf een eigen expertise? Wat is de geschiedenis? Welke prijzen hebben ze gewonnen?”
Hoe lang doe je dit werk nu?
“Ik werk nu zo’n 13 jaar als SEO specialist, lange tijd bij Sanoma en nu bij DPG. Ik ben daar vooral verantwoordelijk voor nieuwswebsites, vooral enkele grote nieuwsplatforms zoals Nu.nl, AD.nl en HLN.be. Ik heb Interactieve Media gestudeerd aan de Hogeschool Amsterdam, daar ben ik in aanraking gekomen met online marketing en programmeren. Ik heb verschillende stages gedaan en bij Sanoma vond ik dat missende stukje: zoekmachineoptimalisatie. Ze waren enthousiast over mijn werkzaamheden, dus ze boden me een contract aan.”
“Waar ik heel benieuwd naar ben voor de komende jaren is hoe politiek en overheden zich op gaan stellen ten opzichte van partijen als Google. In landen als Frankrijk en Australië voeren overheden rechtszaken tegen bedrijven als Google, waardoor de invloed wat is teruggedrongen. Dat duurt langer, maar het is wel interessant. Dat kan me enorm bezighouden.”
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.