Communicatie online schreef recentelijk een artikel over woorden die je nooit meer mag gebruiken als je in de communicatie werkt. Taal technisch was dat al op het randje, want wie werkt er nou “IN de communicatie”? We werken in het vakgebied communicatie of we beoefenen het communicatievak. Want ja, communicatie is een vak. En een specialistisch vak ook nog. In dit blog geven we je handige communicatie tips.
Tips over communicatie waarmee je overbodige lucht voorkomt
De copywriters van Comaxx worden heel blij van dit soort artikelen want wij discussiëren graag over taal. Wij zijn de taal-nerds met een mening en die mening delen we dan ook weer graag. Wij vinden namelijk woorden als “kunnen”, “zullen”, “eigenlijk” en “eventueel” ver-schrik-ke-lijk. Want je doet iets, of je doet het niet. Ergens halverwege blijven hangen in je boodschap is onhandig communiceren. Overbodige lucht dus.
Wij hoorden bijvoorbeeld de zin: “We zouden misschien wel kunnen overwegen om … ”. Ho! Hu! Stop! Wat zeg je daar? Je overweegt het dus niet, want je zou het kúnnen overwegen en dan ook nog eens misschien. Dat klinkt als een erg omslachtige ‘nee’. Maar zeg dan gewoon: “nee”. Dat is communicatie. Of zeg dat je twijfelt. Niks mis mee. Dat geeft de tegenpartij de kans om de argumentatie aan te scherpen. Simpel toch? Maar deze zin horen wij helaas nog regelmatig.
Wat is Demand Generation?
Wat is Demand Generation? Demand Generation: alles wat je moet weten. Dit is het proces van het creëren van vraag en bewustzijn voor een product of dienst. In plaats van te focussen op SEO of SEA, richt je je op het opbouwen van relaties met potentiële klanten en het verspreiden van je boodschap via andere kanalen.
Zorg voor een duidelijke communicatieboodschap
Nog zo eentje: “Eigenlijk is het zo dat we daar actie op zouden moeten nemen”. Ehhh, wacht even… wil je actie nemen, of niet? Of overweeg je actie te nemen, maar durf je niet? Dat is ook prima, stel je kwetsbaar op, maar schrap de woorden ‘eigenlijk’ en ‘zullen’ alsjeblieft uit je vocabulaire voor een duidelijke boodschap en – als dat voor jou van toepassing is – helder leiderschap. Dus zeg: “We moeten actie nemen, maar ik weet niet hoe” of “Het is een probleem, maar ik heb de oplossing niet paraat”.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij dit type woorden heel bewust nuttig gebruikt worden, behalve voor het woord “eigenlijk”. Want wanneer zou je “eigenlijk” eigenlijk kunnen gebruiken ?
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.