Als (online) marketeer heb je vast wel eens verschillende modellen voorbij zien komen die je helpen om de klantreis in kaart te brengen. Zo schreven we eerder al een blog over het AIDA model. In deze blog gaan we een ander model belichten, namelijk het See Think Do Care model (STDC model). Ook dit is een model om je klantreis te verdelen in verschillende fases en helpt je erbij om in te spelen op de behoefte van je klanten door de verschillende fases. Het model is ontworpen door Google en is een van de bekendste modellen binnen de (online) marketing. Het bestaat uit 4 fases waar klanten doorheen gaan en wordt gevisualiseerd als een funnel (een soort trechter). In deze blog lopen we de 4 fases langs, leggen we uit hoe het model werkt en geven we voorbeelden uit de praktijk. worden.
De start van de klantenreis in het STDC model
De klantreis start bovenin de trechter in de See-fase. In deze fase moeten (potentiële) consumenten bekend gaan raken met jouw merk of product. Consumenten moeten wel weten dat je bestaat, oftewel je moet eerst gezien worden voordat ze überhaupt tot een aankoop over kunnen gaan. In deze fase is het dus met name belangrijk om aan te sturen op merkbekendheid en brandingcampagnes. Er zijn verschillende manieren waarmee je je zichtbaarheid kan vergroten. Zo kun je bijvoorbeeld display-, video- en/ of social media advertenties opzetten.
Een voorbeeld van een display campagne van het kledingmerk G-Star vind je hiernaast. Deze banner wordt geplaatst in het display netwerk van Google. Dat betekent dat de banner op verschillende websites getoond wordt waarmee de aandacht van een breed publiek getrokken kan worden.
Overtuig je klanten
Als je product of merk bij klanten bekend is, start de tweede fase van het see think do care model. Zoals te zien was in de visualisatie in de trechter is het segment van consumenten in deze fase kleiner dan die in de eerste fase. Dit komt omdat in de tweede fase, de think-fase, de merken of producten die bekend zijn bij consumenten in overweging genomen gaan worden. Niet alle consumenten zullen echter jouw merk in overweging nemen, ondanks dat ze het misschien wel kunnen. Hierdoor zullen er minder (potentiële) consumenten in de tweede fase zitten in het model. De consumenten die je in deze fase vind hebben wel een duidelijkere koop intentie dan consumenten die hoger in de funnel zitten.
Deze fase draait voor de consument dus om het in overweging nemen van verschillende merken en producten. Als online marketeer is het in deze fase vooral belangrijk om consumenten te overtuigen om voor jouw product of merk te gaan kiezen. Je kunt hier op inspelen door het inzetten van onder andere SEA campagnes en shopping advertenties.
Hieronder zie je een voorbeeld van SEA campagnes. Consumenten in deze fase hebben een sterkere koopintentie en zullen dus op Google zoeken met zoekopdrachten als “auto kopen”. De eerste resultaten die men tegenkomt bij deze zoekopdracht zijn advertenties. Hiermee kun je dus de keuze van consumenten beïnvloeden, omdat het aannemelijker is dat consumenten op de eerste links zullen klikken dan dat ze op links verder onderin zullen klikken. Uiteraard is het voor elk persoon anders wat hij of zij te zien krijgt. Dat hangt maar net af van de specifieke zoekopdracht, de locatie waar van uit gezocht wordt en nog vele andere factoren. Het voorbeeld geeft echter wel mooi aan hoe je als online marketeer kunt proberen invloed uit te oefenen op de keuzes van consumenten.
De conversie
Als mensen jouw merk in overweging hebben genomen en zelfs bedacht hebben dat ze daadwerkelijk jouw merk willen aanschaffen, zullen ze naar de derde fase verder gaan. Dit is de Do-fase. Hierin treed de harde conversie op. Voordat de conversie opgetreden is, moet een consument de daadwerkelijke aankoop nog wel doen. Dit gebeurt vaak op je platform, wat een website, webshop en/ of app kan zijn. Het is nog niet gezegd dat als de consument al bedacht heeft op jouw platform een aankoop te gaan doen, dat je daadwerkelijk ook een conversie behaalt. Het kan namelijk zo zijn dat jouw webshop of webshop niet naar de wens van de consument functioneert of onduidelijk is. In dit geval kan een klant alsnog afhaken. Daarom is het van groot belang om te zorgen dat jouw platform, wat eigenlijk als basis van je hele verkoopproces fungeert, zorgt voor een prettige gebruikers ervaring (UX) en mensen niet alsnog afhaken.
Ook moet jouw webshop of website goed vindbaar zijn. Het kan dan wel zo zijn dat mensen bedacht hebben bij jou een product te kopen, maar als ze jouw platform niet kunnen vinden dan zal er alsnog geen conversie optreden. Daarom is het in deze fase van het see think do care model ook belangrijk om SEO-proof content te schrijven. Zo zorg je ervoor dat de gebruikers ondersteund worden in het vinden van jouw platform en wordt de kans op een conversie hoger.
Behoud van klanten
De laatste fase in het STDC model is de care-fase. Dit is vaak een onderschatte fase. Dit is namelijk de fase waarin de conversie in principe al geweest is. Het is echter ook belangrijk om klanten die een aankoop hebben gedaan proberen terug te winnen voor een aankoop in de toekomst. Daarnaast is het ook goed om ook na de conversie nog van waarde te zijn voor je klanten. Je wilt ze namelijk tevreden houden zodat zij positieve mond-tot-mondreclame kunnen maken. Tevreden, bestaande klanten zorgen zo ook weer voor nieuwe klanten.
Een voorbeeld hoe je dit kunt doen zie je rechts in de mail van Bol.com. Met Sinterklaas sturen zij mailtjes naar klanten die vaker wat bestellen. Ondanks dat deze mail geen Call To Action (CTA) bevat en dus niet direct zal leiden tot nieuwe aankopen, is dit wel een mail die waarschijnlijk een goed gevoel opwekt. Dat is ook het doel van Bol.com met deze mail. Ze willen dat mensen een goed gevoel overhouden aan het bedrijf Bol.com, zodat de kans groter is dat ze volgende keer weer iets via hun zullen bestellen.
Conclusie See Think Do Care model
Dus wil jij meer conversie aan de hand van het STDC model? Wij kunnen je daarbij helpen! Wij gaan samen met jou kijken in welke fases en met welke onderdelen jij nog hulp kunt gebruiken. We stellen samen een plan op om over een zo groot mogelijk deel van de funnel actief te zijn en zullen ook kijken naar kansen om uit te breiden. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.