Iedereen die zich online oriënteert is er weleens mee in aanraking gekomen: banners die producten tonen die je toevallig net bezocht hebt. Maar is dit wel zo toevallig? Het antwoord is nee. Je hebt hier te maken met remarketing. Maar wat is dit nou precies? En hoe profiteer je als adverteerder van remarketing? In dit blog vertellen we je hier meer over.
Wat is remarketing?
Remarketing zet je in als je ziet dat je wel bezoekers op je website of webshop hebt, maar conversie achterblijft. Vaak is dit een teken van twijfelende bezoekers. Je ziet namelijk dat ze je website of webshop bezoeken, maar uiteindelijk niet overgaan tot aankoop. Er blijven producten achter in de winkelwagen of bezoekers sluiten na een hele tijd de website. Remarketing maakt het mogelijk je bezoekers een advertentie te tonen, gebaseerd op de tijd dat ze een product bekijken.
Zo werkt het
Je bent dus in staat bezoekers te volgen wanneer zij zich oriënteren op je website of webshop. Let wel op dat dit niet zonder aankondiging is toegestaan. Vermeld dus altijd duidelijk dat je organisatie gebruik maakt van cookies. Deze cookies maken het uiteindelijk mogelijk om bezoekers te volgen.
Cookies worden automatisch opgeslagen op het device van een bezoeker bij bezoek aan een website of webshop. Ze zijn dus nodig om remarketing in te zetten en indirect de reden dat de bezoeker advertenties tegenkomt die ze onlangs hebben bezocht.
Bezoekers verleiden tot conversie
Een eenvoudig voorbeeld uit de praktijk: stel je bent op stap en komt een aantal keer dezelfde jongen of meisje tegen. Toch lukt het niet om aan de praat te raken. Je moet dus meer gaan verleiden. Zo werkt het ook met bezoekers op je website of webshop. Verleid ze tot conversie.
Er zijn twee manieren:
- Harde conversie: “Nu bij aankoop van een paar sneakers, 10% korting.”
- Softe conversie: “Op de hoogte blijven van de nieuwste sneakers? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.”
Het gaat er dus om dat je twijfelende bezoekers uiteindelijk toch verleid om over te gaan tot conversie.
Wanneer is remarketing geschikt?
Remarketing is zoals je hierboven hebt gelezen geschikt als je over een website of webshop beschikt waar je direct conversie wenst te behalen. Bezoekers beslissen vrijwel nooit in één keer en gaan vaak online producten vergelijken. Het is ook geschikt om mensen eraan te herinneren dat ze voor jouw product moeten kiezen. Ook voor de awareness rondom je organisatie en product is remarketing effectief. Dit is wel lastiger te meten dan de behaalde conversie.
Je zet dus remarketing in wanneer:
- Je veel bezoekers hebt maar de conversie achterblijft.
- Wanneer je merkt dat mensen twijfelen.
Doelgroepen
We verdelen websitebezoekers onder in vier groepen: spontane, humanistische, methodische en competitieve bezoekers. Voor twee van deze vier groepen is remarketing een uiterst effectief middel:
- De spontane bezoeker: zij laten hun beslissing sterk afhangen van de uitstraling van het merk of product. Vaak zijn ze beïnvloedbaar.
- De humanistische bezoeker: ook zij zijn beïnvloedbaar. Zij laten hun keuze afhangen van de mensen om zich heen.
De methodische bezoeker is volledig gericht op feiten en laat zich niet beïnvloeden door andere factoren. De competitieve bezoeker is een snelle beslisser die zijn keuzes baseert op feiten. Voor deze twee groepen is remarketing minder interessant omdat ze of niet beïnvloedbaar zijn, of snel beslissen waardoor je met remarketing te laat bent.
Facebook video remarketing
Facebook video is een effectieve manier van remarketing. Facebook zorgt ervoor dat mensen die je video gekeken hebben, eerder advertenties te zien krijgen dan andere Facebook bezoekers. Dus wanneer je een advertentie plaatst via Facebook ads, krijgen de mensen die je video bekeken hebben deze advertentie eerder te zien. Meer over het opzetten van je eerste Facebook remarketing campagne vind je hier. Drie redenen waarom Facebook remarketing ideaal is:
- Je spreekt altijd het juiste publiek aan.
- Je advertenties worden altijd getoond aan de juiste mensen.
- Je vergroot eenvoudig je bereik.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.