Wat is conversie optimalistatie?
Conversie optimalisatie wordt ook wel CRO genoemd. Dit staat voor Conversion Rate Optimization. Hierbij moet je goed kijken naar de behoeftes van je doelgroep en de kwaliteit van jouw website, want je wilt dat de bezoekers op je website worden omgezet naar betalende klanten. Om te beginnen met conversie optimalisatie is het handig om te weten wat een conversie is. Een conversie is een actie die je wilt dat een bezoeker op je website of webshop uitvoert. Met CRO halen we meer uit je bezoeker zonder je advertentiekosten te verhogen. Als we het conversiepercentage laten groeien, groeit ook de opbrengst.
Conversies zijn er in verschillende vormen en mate van belang. Zo heb je harde en zachte conversies. Wij noemen dit ook wel hard en soft conversies. Een harde conversie is het einddoel. Een einddoel kan bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst zijn.
Voorbeelden harde conversies:
- Verkoop van een product of dienst.
- Het afsluiten van een abonnement.
- Aanvragen van een offerte of een (advies)gesprek
Voorbeelden zachte conversies:
- Een video bekijken.
- Een e-book, catalogus, folder of andere content downloaden.
- Je e-mailadres achterlaten voor een nieuwsbriefaanmelding.
- Invullen van een contactformulier op contact opnemen via de telefoon.
Aanpak bij conversie optimalisatie
Wanneer jij jouw digitale doelen niet bereikt, kan dat mogelijk komen door de gebruikerservaring of user experience. Op het moment dat een bezoeker zich niet geholpen voelt is de kans dat ze jouw website, webshop of app weer verlaat. Wij helpen je door op verschillende manieren je conversies te verhogen.
Vertrouwen winnen bij klanten
Vertrouwen kun je winnen door de personen achter je organisatie te laten zien. Laat bijvoorbeeld door middel van foto’s je team zien. Daarnaast is transparantie over je organisatie ook erg belangrijk en zien bezoekers op je website ook graag klantbeoordelingen.
User experience
Hoe intuïtiever jouw website of webshop is vormgegeven, hoe makkelijker de gebruiker zijn doelen bereikt en dus converteert. Maak de buttons waar je wilt dat gebruikers op klikken duidelijk zichtbaar. Gebruik een contrasterende kleur en zet de button boven de vouw op je scherm. Daarnaast is de snelheid van je website ook belangrijk en kun jij je website optimaliseren voor desktop en mobiel.
Duidelijke klantenservice
Voorzie je website van duidelijke contactgegevens zoals een telefoonnummer, e-mailadres (of contactformulier) en een routebeschrijving. Steeds meer sites maken ook gebruik van een (live)chat en een veelgestelde vragen pagina (FAQ) is ook van belang.
Maak gebruik van overtuigingstechnieken
De overtuigingsprincipes van Cialdini kunnen ingezet worden om je doelgroep te overtuigen. Maak bijvoorbeeld gebruik van wederkerigheid, autoriteit en/of schaarste.
Testen, testen, testen
Omdat conversie optimalisatie een proces is, moet je blijven testen en uitproberen wat werkt voor jouw doelgroep. Verlies ook daarom nooit je doelgroep uit het oog. Blijf deze analyseren en je strategie hierop aanpassen. Dit kan doormiddel van A/B testen.